Thursday, 25 May 2017

8.ULASAN ARTIKEL


Artikel 1
Why Using International Comparative Math And Science Achievement Data From TIMSS Is Not Helpful
Oleh: William G. Holiday & Berchie W. Holiday (2003)

Ulasan dan kritikan:
Secara umum, TIMSS berperanan untuk membuat perbandingan antara pencapaian Matematik di kalangan negara-negara antarabangsa. Namun demikian, terwujud juga kajian yang menyatakan bahawa keputusan TIMSS tidak mampu untuk menentukan pencapaian Matematik murid-murid. Hal ini demikian kerana terdapat wujudnya masalah penggunaan bahasa ibunda yang berbeza, bilangan sampel yang kurang, perbezaan kurikulum sekolah antara negara, pemilihan sampel yang tidak standard dan persediaan murid yang berbeza.
Berdasarkan artikel ini, keputusan TIMSS yang dikeluarkan adalah kurang berkesan untuk menentukan ranking setiap negara dalam pencapaian Matematik murid-murid. Pada hemat saya, bahasa ibunda harus digunakan dalam penggubalan soalan TIMSS agar tidak mengelirukan murid-murid dalam penjawaban soalan. Selain itu, pemilihan sampel haruslah telus dan secara rawak agar tidak mewujudkan keadilan. Di samping itu, penggubalan kurikulum sekolah juga haruslah dilaksanakan untuk menghadapi cabaran dalam zaman globalisasi. Sebagai contoh, Matematik Tahun 4 di bawah KSSR telah menyelitkan kandungan pertukaran mata wang asing. Dalam hal ini, murid-murid juga dapat didedahkan dengan pertukaran mata wang asing yang dapat dikaitkan dengan kehidupan seharian.
Tuntasnya, adalah digalakkan bagi negara-negara mengambil ujian TIMSS. Namun, perubahan yang sesuai juga seyogianya dilaksanakan agar keputusannya boleh digunakan untuk menentukan pencapaian Matematik murid-murid di seantero dunia.


Artikel 2
Multilevel Analysis Of Achievement In Mathematics Of Malaysian Dan Singaporean Students
Oleh: M Najib Abd Ghagar, Rohani Othman & Ebrahin Mohammadpour (2011)

Ulasan dan kritikan:
Penerokaan variasi dalam pencapaian Matematik di Malaysia dan Singapura bagi murid-murid berusia 8 tahun telah dibincangkan dalam artikel ini. Selain itu, artikel ini juga membincangkan perkaitan antara perbezaan murid dan tahap sekolah. Sampel yang terlibat merupakan murid yang menyertai TIMSS pada tahun 2003. Daripada kajian ini, didapati tahap sekolah yang berbeza mempengaruhi pencapaian murid dalam Matematik.
Dengan itu, faktor sekolah akan mempengaruhi pencapaian murid dalam Matematik. Pada hemat saya, guru berperanan penting dalam pencapaian Matematik murid-murid. Selain itu, faktor-faktor lain yang mempengaruhi pencapaian Matematik termasuklah faktor konsep kendiri, faktor sikap murid terhadap Matematik dan faktor sumber pendidikan di rumah. Sesungguhnya, sikap murid juga menyumbang kepada pencapaian murid dalam Matematik. Pada hemat saya, murid-murid seyogianya diterapakn nilai dan persepsi yang positif terhadap Matematik.
Sesungguhnya, soalan TIMSS adalah lebih menjurus kepada soalan yang berkaitan dengan kehidupan seharian. Maka, guru harus menyediakan soalan Matematik yang berperingkat aplikasi sepertimana yang dinyatakan dalam Taksonomi Bloom. Saya bersyukur kerana kerajaan kita pada zaman ini lebih menitikberatkan kemahiran berfikir beraras tinggi (KBAT) dalam kalangan murid. Segala usaha ini juga dapat membantu murid negara Malaysia berfikir beraras tinggi.
Tuntasnya, untuk bertanding dengan negara asing, negara Malaysia seyogianya berusaha untuk mencapai kecemerlangan dalam ranking TIMSS.


Artikel 3
Mathematics And Science Achievement In Malaysia
Oleh: Hui Peng Liew & Suet-ling Pong (2004)

Ulasan dan artikel:
Kajian ini adalah berkaitan dengan tahap pencapaian Matematik dan Sains dalam kalangan murid di Malaysia. Sampel kajian ini ialah murid yang menduduki TIMSS pada tahun 1999.
Berdasarkan kajian ini, murid bukan Melayu menunjukkan keputusan yang lebih baik dalam mata pelajaran Matematik jika dibandingkan dengan mata pelajaran Sains. Selain itu, murid lelaki berpencapaian lebih baik dalam Matematik dan Sains jika dibandingkan dengan murid perempuan. Menurut kajian ini, faktor Ibu bapa dan pendidikan juga memberi kesan terhadap pencapaian Matematik tetapi bukan subjek Sains.
Melalui kajian ini, kedudukan Malaysia dalam TIMSS masih tidak memuaskan. Hal ini demikian disebabkan terdapat banyak kekangan yang masih belum diatasi. Khususnya, jurang pendidikan di antara murid di bandar dan di luar bandar.
Justeru, adalah dicadangkan agar polisi pendidikan harus diperbaiki untuk mencapai tahap pendidikan yang setara dengan negara lain. Dasar pendidikan yang menyeluruh juga diperlukan untuk meningkatkan kedudukan Malaysia dalam TIMSS.
Tuntasnya, Kementerian Pendidikan Malaysia boleh mengorak langkah untuk merangka kurikulum yang sesuai dengan murid-murid bagi meningkatkan prestasi murid dalam Matematik.



No comments:

Post a Comment