Artikel 1
Why Using International Comparative Math And
Science Achievement Data From TIMSS Is Not Helpful
Oleh: William G. Holiday & Berchie W.
Holiday (2003)
Ulasan dan kritikan:
Secara umum, TIMSS berperanan
untuk membuat perbandingan antara pencapaian Matematik di kalangan
negara-negara antarabangsa. Namun demikian, terwujud juga kajian yang menyatakan
bahawa keputusan TIMSS tidak mampu untuk menentukan pencapaian Matematik
murid-murid. Hal ini demikian kerana terdapat wujudnya masalah penggunaan
bahasa ibunda yang berbeza, bilangan sampel yang kurang, perbezaan kurikulum
sekolah antara negara, pemilihan sampel yang tidak standard dan persediaan
murid yang berbeza.
Berdasarkan artikel ini,
keputusan TIMSS yang dikeluarkan adalah kurang berkesan untuk menentukan
ranking setiap negara dalam pencapaian Matematik murid-murid. Pada hemat saya,
bahasa ibunda harus digunakan dalam penggubalan soalan TIMSS agar tidak
mengelirukan murid-murid dalam penjawaban soalan. Selain itu, pemilihan sampel
haruslah telus dan secara rawak agar tidak mewujudkan keadilan. Di samping itu,
penggubalan kurikulum sekolah juga haruslah dilaksanakan untuk menghadapi
cabaran dalam zaman globalisasi. Sebagai contoh, Matematik Tahun 4 di bawah
KSSR telah menyelitkan kandungan pertukaran mata wang asing. Dalam hal ini,
murid-murid juga dapat didedahkan dengan pertukaran mata wang asing yang dapat
dikaitkan dengan kehidupan seharian.
Tuntasnya, adalah digalakkan bagi
negara-negara mengambil ujian TIMSS. Namun, perubahan yang sesuai juga
seyogianya dilaksanakan agar keputusannya boleh digunakan untuk menentukan
pencapaian Matematik murid-murid di seantero dunia.
Artikel 2
Multilevel Analysis Of Achievement In Mathematics
Of Malaysian Dan Singaporean Students
Oleh: M Najib Abd Ghagar, Rohani Othman &
Ebrahin Mohammadpour (2011)
Ulasan dan kritikan:
Penerokaan variasi dalam
pencapaian Matematik di Malaysia dan Singapura bagi murid-murid berusia 8 tahun
telah dibincangkan dalam artikel ini. Selain itu, artikel ini juga
membincangkan perkaitan antara perbezaan murid dan tahap sekolah. Sampel yang
terlibat merupakan murid yang menyertai TIMSS pada tahun 2003. Daripada kajian
ini, didapati tahap sekolah yang berbeza mempengaruhi pencapaian murid dalam
Matematik.
Dengan itu, faktor sekolah akan
mempengaruhi pencapaian murid dalam Matematik. Pada hemat saya, guru berperanan
penting dalam pencapaian Matematik murid-murid. Selain itu, faktor-faktor lain
yang mempengaruhi pencapaian Matematik termasuklah faktor konsep kendiri,
faktor sikap murid terhadap Matematik dan faktor sumber pendidikan di rumah.
Sesungguhnya, sikap murid juga menyumbang kepada pencapaian murid dalam
Matematik. Pada hemat saya, murid-murid seyogianya diterapakn nilai dan
persepsi yang positif terhadap Matematik.
Sesungguhnya, soalan TIMSS adalah
lebih menjurus kepada soalan yang berkaitan dengan kehidupan seharian. Maka,
guru harus menyediakan soalan Matematik yang berperingkat aplikasi sepertimana
yang dinyatakan dalam Taksonomi Bloom. Saya bersyukur kerana kerajaan kita pada
zaman ini lebih menitikberatkan kemahiran berfikir beraras tinggi (KBAT) dalam
kalangan murid. Segala usaha ini juga dapat membantu murid negara Malaysia
berfikir beraras tinggi.
Tuntasnya, untuk bertanding
dengan negara asing, negara Malaysia seyogianya berusaha untuk mencapai
kecemerlangan dalam ranking TIMSS.
Artikel 3
Mathematics And Science Achievement In Malaysia
Oleh: Hui Peng Liew & Suet-ling Pong
(2004)
Ulasan dan artikel:
Kajian ini adalah berkaitan
dengan tahap pencapaian Matematik dan Sains dalam kalangan murid di Malaysia.
Sampel kajian ini ialah murid yang menduduki TIMSS pada tahun 1999.
Berdasarkan kajian ini, murid
bukan Melayu menunjukkan keputusan yang lebih baik dalam mata pelajaran
Matematik jika dibandingkan dengan mata pelajaran Sains. Selain itu, murid lelaki
berpencapaian lebih baik dalam Matematik dan Sains jika dibandingkan dengan
murid perempuan. Menurut kajian ini, faktor Ibu bapa dan pendidikan juga
memberi kesan terhadap pencapaian Matematik tetapi bukan subjek Sains.
Melalui kajian ini, kedudukan Malaysia
dalam TIMSS masih tidak memuaskan. Hal ini demikian disebabkan terdapat banyak
kekangan yang masih belum diatasi. Khususnya, jurang pendidikan di antara murid
di bandar dan di luar bandar.
Justeru, adalah dicadangkan agar
polisi pendidikan harus diperbaiki untuk mencapai tahap pendidikan yang setara
dengan negara lain. Dasar pendidikan yang menyeluruh juga diperlukan untuk
meningkatkan kedudukan Malaysia dalam TIMSS.
Tuntasnya, Kementerian Pendidikan
Malaysia boleh mengorak langkah untuk merangka kurikulum yang sesuai dengan
murid-murid bagi meningkatkan prestasi murid dalam Matematik.
No comments:
Post a Comment