Di dalam projek ‘HARI KANTIN’ yang telah dijalankan ke atas 6
kumpulan sampel, didapati bahawa hasil dapatan daripada setiap sampel murid
ini, mereka mempunyai idea yang sama dan berbeza-beza terhadap tugasan yang
diberikan.
Dapatan
projek adalah seperti berikut:
1) Sampel
Pertama (Kumpulan 1)
Murid
dapat mencari maklumat dan membandingkan bentuk 3D dan 2D daripada buku-buku
rujukan. Ini telah menggambarkan bahawa murid telah memahami tugasan yang
guru berikan. Murid telah menyenaraikan 6 jenis bentuk 3D dan 2D seperti yang
dikehendaki untuk membentuk gerai. Ini telah menjawab persoalan projek
yang pertama iaitu Murid dapat menunjukkan dengan jelas proses-proses pembinaan
bentuk 3D dan 2D. Bagi menjawab persoalan kedua, iaitu ”bagaimanakah
pemikiran algebra di kalangan murid dapat diwujudkan melalui aktiviti
yang dijalankan”, didapati murid berjaya membentukkan sebuah gerai yang
cantik. Murid-murid itu telah membuat pembentangan hasil karya mereka.
2) Sampel
Kedua (Kumpulan 2)
Murid
dapat mencari maklumat dan membandingkan bentuk 3D dan 2D daripada internet.
Ini telah menggambarkan bahawa murid telah memahami tugasan yang guru
berikan. Murid telah menyenaraikan 10 jenis bentuk seperti yang dikehendaki
untuk membentukkan gerai. Ini telah menjawab persoalan projek yang
pertama iaitu bentuk yang disenaraikan tidak lengkap kerana murid tidak menggabungkan
bentuk-bentuk tersebut untuk membentukkan gerai. Bagi menjawab persoalan
kedua, iaitu ”bagaimanakah pemikiran algebra di kalangan murid dapat
diwujudkan melalui aktiviti yang dijalankan”, didapati murid berjaya
membentuk bentuk-bentuk tiga dimensi. Murid-murid itu telah membuat
pembentangan hasil karya mereka.
4) Sampel
Keempat dan Kelima (Kumpulan 4 & 5)
Sampel keempat dan kelima telah mencari maklumat secara
bersama dan telah membuat perbandingan diantara tiga buah gerai berhampiran.
Kumpulan ini telah membuat pembahagian tugasan untuk memudahkan mereka membuat
perbandingan. Ini telah menggambarkan bahawa murid telah memahami tugasan
yang guru berikan. Kedua-dua kumpulan telah menyenaraikan 10 bentuk 3D dan 2D seperti
yang dikehendaki. Ini telah menjawab persoalan projek yang pertama
iaitu Murid dapat menunjukkan dengan jelas proses-proses pembentukkan
gerai ghaib secara teratur. Bagi menjawab persoalan kedua, iaitu “bagaimanakah
pemikiran algebra di kalangan murid dapat diwujudkan melalui aktiviti yang
dijalankan”, didapati murid berjaya membentukkan sebuah gerai ghaib.
5) Sampel
Keenam (Kumpulan 6)
Murid dapat mencari maklumat dan membentukkan bentuk-bentuk
3D dan 2D. Ini telah menggambarkan bahawa murid telah memahami tugasan
yang guru berikan. Murid telah menyenaraikan 8 bentuk 3D dan 2D seperti yang
dikehendaki. Murid dapat menunjukkan dengan jelas proses-proses
pembentukkan gerai ghaib mereka. Bagi menjawab persoalan kedua, iaitu “bagaimanakah
pemikiran algebra di kalangan murid dapat diwujudkan melalui aktiviti yang
dijalankan”, didapati murid berjaya membentukkan sebuah gerai ghaib.
Murid-murid itu telah membuat pembentangan hasil karya mereka.
Bagi
menjawab persoalan ketiga iaitu, “sejauhmanakah kepelbagaian pendekatan
pengajaran mempengaruhi pembelajaran murid ”, berdasarkan
maklumat daripada soal selidik yang diperolehi, guru mendapati kaedah
pengajaran yang berkesan merupakan tonggak kejayaan seseorang pelajar.
Jika pelajar merasakan kaedah pengajaran yang diterima adalah berkesan
maka ini akan secara tidak langsung mempengaruhi pencapaian akademik pelajar.
Penggunaan kaedah dan strategi yang pelbagai akan menjadikan sesuatu pengajaran
itu menarik dan akan memberi ruang untuk membolehkan pelajar terlibat secara
aktif dan bergiat sepanjang sesi pengajaran tanpa merasa jemu dan bosan. Di
dalam proses pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak, terdapat beberapa kaedah
dan teknik yang berkesan boleh digunakan oleh guru. Oleh yang demikian
pemilihan terhadap kaedah dan teknik perlulah dilakukan secara teliti supaya
kanak-kanak dapat mengembangkan potensi yang ada pada diri mereka.
Perbincangan
dan Kesimpulan
Dari hasil projek yang telah dijalankan guru mendapati
pemahaman konsep matematik lebih mudah diterapkan kepada murid jika mereka
sendiri yang melakukan aktiviti untuk membina kefahaman mereka sendiri.
Menurut Mohamad Daud Hamzah (1990), setiap murid mempunyai skema
pengetahuan mereka sendiri. Mereka menghimpunkan pelbagai maklumat dalam
ingatan mereka. Apabila mereka mentaakul sesuatu kejadian, mereka akan mengaktifkan
sesuatu konsep. Konsep yang diaktifkan ini akan mengaktifkan konsep lain
yang berkaitan melalui proses rebakan gegaran. Mengikut Jean Piaget,
kanak-kanak yang berumur antara 7 hingga 10 tahun, perkembangan kognitif mereka
masih pada peringkat operasi konkrit dan semi konkrit. Untuk menerapkan konsep
matematik dengan berkesan aktiviti yang melibatkan penggunaan deria motor
seperti melukis gambarajah sangat sesuai dalam membantu mereka memahami sesuatu
konsep matematik tersebut dengan jelas.
Topik ruang dimasukkan ke dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah
(KSSR) kerana pakar pendidikan merasakan ilmu ini perlu di ajar di peringkat
kanak–kanak lagi supaya pada peringkat ini mereka akan mendapat pendedahan
awal. Melalui projek ini guru dapat melihat bagaimana murid-murid ini
memberi reaksi yang sebenar apabila mereka diberi peluang untuk menjalankan
aktiviti mencari maklumat, membanding, membuat operasi asas dan melahirkan idea
yang kreatif, bernas dan logik.
Cadangan
Jadi untuk menggalakkan sikap positif terhadap matematik dan
menggalakkan perkembangan pemikiran matematik di kalangan kanak-kanak, guru
perlulah mengetahui peringkat perkembangan murid. Kanak-kanak akan
belajar dengan seronok jika mereka boleh melihat dengan jelas dan memahami apa
yang disampaikan oleh guru terutama sekali apabila melibatkan pengalaman
sebenar mereka.
Bagaimana untuk menerapkan pemikiran matematik dalam proses
pengajaran? Berikut merupakan beberapa cadangan lain yang mungkin dapat
membantu guru:
a) Menggalakkan
pelajar mempelajari matematik daripada konteks yang spesifik, menggunakan
grafik-grafik berkaitan, menggunakan simbol-simbol matematik untuk menerangkan
sesuatu dalam usaha menerapkan pemikiran matematik mereka.
b) Menggalakkan murid untuk menggunakan grafik
bagi pemikiran visual dan matematik.
c)
Menggalakkan murid meningkatkan kesedaran kepentingan pemikiran
matematik.
d)
Galakkan pelajar supaya sentiasa berusaha untuk membuat pembuktian secara
logik
No comments:
Post a Comment