Friday, 19 May 2017

4. CABARAN DAN PENYELESAIAN

4.0       CABARAN DAN PENYELESAIAN


Sejak kebelakangan ini, sistem pendidikan Malaysia tidak lekang diberikan peruntukkan perbelanjaan setiap kali pembentangan bajet tahunan. Malahan, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) mengakuri bahawa perbelanjaan pendidikan awam di Malaysia melebihi dua kali ganda Keluran Kadar Negara Kasar (KDNK) negara-negara ASEAN dan OECD (Zairil Khir Johari, 2014). Dalam pada itu, tiada keberhasilan yang jelas dapat dibuktikan pencapaian Malaysia di peringkat antarabangsa apabila berada kedudukan tercorot sepertiga terbawah. Sejajar itu, menjadi cabaran terhadap sistem pendidikan Malaysia untuk meningkatkan prasarana sekolah dengan mengoptimumkan perbelanjaan pendidikan demi merealisasikan hasrat kedudukan sepertiga teratas dalam penilaian antarabangsa. Mekanisme mengoptimumkan perbelanjaan hendaklah dengan memberi keutamaan kawasan pedalaman untuk meningkatkan prasana sosial. Andreas Schleicher (2016) ada menjustifikasikan bahawa kemudahan infrastruktur yang rendah natijah kelemahan prestasi pelajar dalam penilaian antarabangsa TIMSS dan PISA.
           
Berdasarkan Laporan Bahagian Pembangunan Kurikulum KPM juga menyenaraikan sepuluh sekolah berprestasi rendah dalam Bacaan ujian PISA terdiri daripada sekolah luar bandar. Sufean Hussin (2014) turut berpendapat bahawa kedaifan kawasan pedalaman dari aspek infrastruktur menjadi suatu cabaran kepada sistem pendidikan di Malaysia. Tambahan pula, Mohd Erfy Ismail, Mohd Ali Samsudin dan Ahmad Nurulazam Md Zain (2014) ada menjelaskan bahawa pelajar yang dilengkapkan dengan kemudahan infrastruktur di sekolah akan mempengaruhi sikap terhadap pembelajaran Sains(subjek yang dititikberatkan dalam penilaian antarabangsa TIMSS dan PISA).

Sistem pendidikan Malaysia yang dikatakan berpusatkan peperiksaan menyebabkan pelajar kurang mengaplikasikan kemahiran berfikir aras tinggi. Malahan, sistem peperiksaan yang bersifat ramalan topik dan sub-topik menyebabkan pelajar cenderung untuk mempraktik teknik penghafalan jawapan semata-mata. Sistem peperiksaan di Malaysia menunjukkan kontradiksi kerana PISA dan TIMSS memerlukan kemahiran penaakulan dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) untuk menyelesaikan masalah secara realistik. Kajian PISA dan TIMSS pada tahun 2012 terhadap sistem pendidikan di Malaysia berpunca daripada kelemahan mengaplikasikan pengetahuan sedia ada menyelesaikan masalah rutin kehidupan. Bertitik tolak daripada itu, telah menjadi halangan untuk sistem pendidikan Malaysia merealisasikan hasrat menduduki sepertiga teratas dalam penilaian antarabangsa.

Saban hari, tidak dapat menafikan peperiksaan awam Malaysia meningkat setiap tahun yang tidak pernah mengecewakan. Sehubungan itu, mentaliti mujtamak di Malaysia sehingga abad ke-21 masih kekal dengan menjulang kecemerlangan bilangan A pelajar dalam peperiksaan awam berbanding kemahiran insaniah. Kontradiksi jelas dengan penilaian antarabangsa kerana jenis soalan tidak menitikberatkan pengetahuan kurikulum akan tetapi memerlukan kemahiran mengaplikasikan pengetahuan yang dipelajari untuk berhadapan cabaran kehidupan seharian (real life situation).
           
Oleh itu, sistem pendidikan Malaysia berhadapan cabaran untuk mengubah mentaliti masyarakat berkaitan kepentingan kecemerlangan akademik semata-mata. Mengubah mentaliti masyarakat adalah penting kerana memberi impak terhadap pencapaian pelajar. Komponen masyarakat konteks tersebut merujuk kepada ibu bapa. Pemikiran tertutup ibu bapa yang menganggap bahawa kecemerlangan bergantung pada bilangan A dalam peperiksaan mempengaruhi cara didikan terhadap anak. Corak didikan berdasarkan keperluan bilangan A dalam peperiksaan pula merencatkan prestasi Malaysia dalam penilaian antarabangsa.
           
Berikutan itu, ibu bapa sewajarnya mengubah pemikiran sedemikian. Contohnya, peka terhadap masalah peningkatan jumlah pengangguran dalam kalangan siswazah kerana kekurangan kemahiran insaniah walaupun mempunyai segulung ijazah kecemerlangan akademik. Menyingkap kepentingan tersebut adalah bertujuan memastikan kesinambungan sumber manusia pada masa hadapan mencapai tahap kebolehpasaran secara global selain memacu iltizam kedudukan sepertiga teratas kualiti pendidikan bertaraf antarabangsa (Nooriah Yusof, Zakiah Jamaluddin & Norain Mat Lazim, 2013).

No comments:

Post a Comment