5.0 LANGKAH
KE HADAPAN
Berdasarkan pandangan
yang diutarakan oleh, saya berpandangan bahawa seseorang guru berkualiti masa
kini mesti mengikuti perubahan yang berlaku dalam masyarakat dan perkembangan
antarabangsa. Maka, guru inovasi masa
kini perlu berkemahiran tinggi dari aspek Teknologi Maklumat dan Komunikasi
(TMK) memandangkan pada abad ini, negara berdepan dengan cabaran globalisasi,
liberalisasi, pengantarabangsaan dan pengembangan TMK. Bagi melahirkan guru yang berinovasi, perkara
paling utama yang mesti diutamakan adalah latihan kemahiran kepada bakal guru
dan para guru dalam perkhidmatan.
Latihan kepada para guru praperkhidmatan bermula daripada latihan guru
sama ada di Institut Pengajian Tinggi (IPTA) atau Institut Pendidikan Guru
(IPG). Pembentukan modal insan guru
harus diberi keutamaan bagi untuk membolehkan pembentukan modal insan yang
cemerlang. Bertitik tolak daripada ini,
maka perubahan dalam latihan perguruan yang selari dengan tuntutan perkembangan
semasa merupakan suatu keperluan.
Bagi meningkatkan ilmu
pengetahuan pendidikan, Mok Soon Sang, 2011, mencadangkan agar guru harus
sentiasa membaca buku ilmu pendidikan, mengikuti kursus peningkatan ilmu profesionalisme
keguruan serta menghadiri seminar atau konvensyen pendidikan di dalam atau luar
negeri. Guru akan keluar daripada amalan
pengajaran dan pembelajaran yang lapuk hanya apabila mereka didedahkan dengan
pengetahuan dan kemahiran pedagogi terkini.
(Syed Ismail bin Syed Mustapa dan Ahmad Subki bin Miskon, 2012). Maka dalam hal ini, pelaksanaan program
Latihan dalam Perkhidmatan (LDP) yang dijalankan secara berkesan akan menyumbang
ke arah pembentukan guru yang inovatif seperti yang diharapkan oleh sistem
pendidikan kini.
Selaras dengan
transformasi pendidikan yang mementingkan TMK, menurut Zahri Ramlan dalam
Pendidik bil. 58, Mac 2009, para guru di Malaysia diberi pendedahan dengan
kepelbagaian kursus pengkayaan dalam kemahiran dan kompentensi menggunakan
peralatan TMK seperti kemahiran perkakasan dan perisian aplikasi. Kursus-kursus kemahiran TMK yang dilaksanakan
dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah
sekiranya guru yang menerima kursus ini berjaya mengintegrasikan kursus yang
diterima.
Di samping itu, amalan
reflektif dan penyelidikan tindakan wajar menjadi amalan para guru dalam
menyuburkan nilai-nilai inovasi dalam profesionalisme keguruan. Pendekatan guru
sebagai penyelidik akan memberi ruang kepada guru untuk merancang sendiri
inovasi seterusnya memerhati dan menilai sendiri tindakan yang dilaksanakan.
(Noraini Idris dan Shuki Osman, 2009).
Hal ini akan lebih mendatangkan keberhasilan terhadap perubahan sebarang
bentuk amalan dalam bilik darjah kerana individu guru sendiri melalui
pengalaman dalam melaksanakan perubahan tertentu.
Galakan daripada pihak
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) kepada para guru untuk melaksanakan
inovasi merupakan sesuatu usaha dan sangat baik dan wajar diteruskan. KPM telah memperkenalkan Pertandingan Inovasi
pada peringkat bahagian dan institusi
bertujuan memupuk dan mencungkil kehebatan inovasi dalam kalangan warga
kementerian. Selain itu, KPM telah
menjadikan elemen kreativiti dan inovasi sebagai satu daripada elemen yang
terdapat dalam Pelan Strategik Interim Kementerian Pelajaran Malaysia
2011-2020.
Perkongsian pintar antara
pihak Kementerian Pelajaran Malaysia dengan pihak swasta yang bermula apabila
sistem pendidikan negara terlibat secara langsung dalam usaha melahirkan dan
membekal tenaga manusia yang mempunyai kemahiran dalam bidang TMK merupakan
sesuatu yang sangat bermanfaat kepada bidang pendidikan. Antara projek
perkongsian pintar termasuklah program i-Think seperti yang telah dinyatakan
sebelum ini, Schoolnet , GSB Technology Learning in School, Program Sekolah
Angkat bersama Samsung Digital Classroom, K-Perak E-Learning Cluster No.1
(KPEC) dan Cyberkids Camp.
Selain itu, budaya
kolaborasi dalam pendidikan juga adalah suatu usaha yang baik dalam mempertingkatkan
amalan inovasi dalam kalangan guru. Budaya ini boleh dijadikan amalan sama ada
sesama guru dalam sekolah yang sama atau dalam program-program tertentu
merangkumi peringkat daerah, kebangsaan bahkan antarabangsa. Penyelidkan
tindakan juga boleh dijalankan secara kolaborasi. Pada era ini, terdapat juga
kolaborasi guru dalam bentuk atas talian melalui pembinaan laman web tertentu
seperti laman portal cikguNet dan portal pendidikan utusan. Hal ini membolehkan
para guru dan pelajar berbincang serta berkongsi ilmu dan kemahiran tanpa
sempadan. Adalah menjadi tanggungjawab institusi pendidikan untuk melahirkan
generasi pengguna teknologi yang bertanggungjawab. Pengguna teknologi wajar
dididik dengan ilmu, akhlak dan nilai-nilai murni agar mereka tidak menyalahgunakan
teknologi. Sebagai kesimpulannya, pendidikan merupakan nadi kemajuan dan
kejayaan sesebuah negara. Perancangan pendidikan negara harus dirangka
sebaik-baiknya agar mampu melahirkan generasi berilmu pengetahuan, mempunyai
kemahiran dan mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan.
No comments:
Post a Comment