Monday, 15 May 2017

1. PENGENALAN

1.0              PENGENALAN

1.1              TIMSS

TIMSS (Trends In International Mathematics and Science Study) dimulakan pada tahun 1995 dan berlangsung sehingga hari ini. TIMSS dianjurkan oleh IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) dan dijalankan setiap 4 tahun dan penyertaan bagi setiap tahun berubah bergantung kepada kesanggupan dan kemahuan sesebuah negara untuk mengambil bahagian. Malaysia tidak mengambil bahagian pada tahun yang pertama iaitu tahun 1995 tetapi mula mengambil bahagian pada tahun yang kedua, 1999 dengan pelajar dari gred 8 atau Tingkatan 2. 150 buah sekolah diserata pelusuk semenanjung dan Sabah serta Sarawak dipilih secara rawak bagi memastikan ujian dapat dijalankan secara adil

Menurut laman web rasmi TIMSS tujuan ujian ini dijalankan adalah untuk mengukur prestasi pencapaian matematik dan sains para pelajar dari Gred 4 dan Gred 8 (Tingkatan 2) di peringkat antarabangsa. Objektif lainya adalah untuk membuat penilaian pencapaian pelajar antarabangsa bertujuan untuk meningkatkan pengajaran dalam matematik dan sains
   
TIMSS mementingkan keadilan dan kebolehpercayaan sistem ujian mereka yang dijalankan disemua negara yang terlibat. Di Malaysia, populasi yang dipilih adalah murid tingkatan2 disemua jenis sekolah di bawah KPM. IEA menggunakan teknik Stratified Multi Stage Cluster Sampling yang membuat pemilihan sekolah yang menyertai disaring dengan beberapa kriteria. Beberapa saringan dibuat yang mengambil kira kawasan (semenanjung utara, barat, selatan dan timur), sekolah bandar, luar bandar, dan jenis-jenis sekolah. Pemilihan sampel murid pula diambil secara rawak. Sebuah kelas dipilih dari satu tingkatan di dalam sekolah tersebut untuk menjalani ujian. Pihak KPM tidak boleh terlibat secara langsung didalam pemilihan sekolah bagi mengelakkan berlaku pemilihan yang tidak adil.
      
Rajah 1: Pemilihan Sampel dengan Menggunakan Teknik Stratified Multi Stage Cluster Sampling

Selain cara pemilihan sampel, cara pengujian dan instrumen ujian perlu dijalankan dengan secara adil dan teliti. IEA menggunakan beberapa instrumen di dalam TIMSS iaitu buku ujian, soal selidik murid, soal selidik guru dan soal selidik sekolah.

Buku ujian yang dibina mengandungi 12 jenis yang berlainan tetapi setara tahapnya. Buku ujian disediakan oleh panel pakar dari seluruh dunia dan berbentuk aneka pilihan dan terbuka. Ia juga disediakan dalam dwi-bahasa, Bahasa Inggeri dan Bahasa Malaysia bagi memudahkan pelajar yang diuji menjawab soalan yang disediakan. Setiap negara yang mempunyai bahasa rasmi mereka selain dari bahasa inggeris juga akan disediakan dwi-bahasa.

Soal selidik pula terbahagi kepada soal selidik murid, guru dan sekolah. Soal selidik murid menekankan tentang sikap dan konsep kendiri murid terhadap matematik dan sains, harapan ibu bapa dan aktivit murid didalam dan diluar sekolah. Soal selidik guru matematik pula ditanya tentang latar belakang guru tersebut dan proses pengajaran dan pembelajarannya didalam kelas. Selain itu, pihak sekolah juga diberi boring soal selidik yang menekankan bilangan staf, enrolmen, peralatan, kemudahan sekolah dan jumlah masa pengajaran.
     

Jadual 1 dibawah  menunjukkan Benchmark atau tahap yang disediakan IEA untuk menilai tahap sesebuah  negara. Benchmark tersebut terbahagi kepada 4 kategori Low, Intermediate, High dan Advance Benchmark. Untuk kelas yang terendah pelajar hanya mempunyai asas sedikit tentang asas pengetahuan matematik. Bagi kelas sederhana pelajar dapat mengaplikasikan pengetahuan yang mereka belajar dan bagi kategori tinggi pelajar dapat mengaplikasikan kefahamana dan pengetahuan dalam pelbagai situasi yang lebih kompleks. Bagi benchmark yang tertinggi pelajar sudah boleh mengorganisasikan dan membuat kesimpulan serta menyelesaikan soalan bukan rutin.




Jadual 1: Benchmark atau tahap yang disediakan IEA

      Bagi memastikan keadilan dan kebolehpercayaan ujian ini pihak IEA merangka  pentaksiran berdasarkan dua domain. Domain yang pertama adalah domain kandungan. Domain kandungan dibahagikan kepada nombor 30%, algebra 30%, geometri 20% dan data and chance 20%. Seterusnya domain kognitif pula terbahagi kepada pengetahuan 35%, aplikasi 40% dan penaakulan 25%. Domain kognitif yang paling tinggi adalah aplikasi.


  
1.2  PISA

PISA (Programme for International Student Assessment) dianjurkan oleh satu pertubuhan negara-negara maju dan membangun iaitu OECD (Organisation for Economic Cooperation and Development). Pada pertengahan tahun 1990, OECD mula merancang pembentukan PISA dan kemudiannya dirasmikan pada tahun 1997. Namun begitu, pelaksanaan PISA buat pertama kalinya diadakan pada tahun 2000. Malaysia mula menyertai PISA pada tahun 2009 iaitu tahun keempat pelaksanaannya.

PISA bertujuan mengukur pencapaian murid berumur 15 tahun ke atas dalam domain literasi matematik, literasi sains dan juga literasi bacaan untuk menilai pengetahuan dan kemahiran remaja untuk menjadi ahli masyarakat yang berjaya. Pada asalnya OECD ditubuhkan untuk mentadbir rancangan penstrukturan semula negara Eropah selepas Perang Dunia Kedua. PISA dilakukan atas desakan negara-negara ahli untuk mendapatkan data yang relevan dan boleh dipercayai tentang pengetahuan dan kemahiran pelajar serta system pendidikan negara mereka.

            PISA ditaja, ditadbir dan diselaraskan oleh OECD manakala reka bentuk ujian, pelaksanaan dan analisis data diwakilkan kepada konsortium antarabangsa di institusi penyelidikan dan pendidikan yang diterajui oleh Majlis Penyelidikan Pendidikan Australia (ACER). Tugas umum ACER ialah membangunkan dan melaksanakan prosedur persampelan dan memantau hasil pensampelan di seluruh negara. Selain itu, instrumen penilaian PISA juga dibina dan ditapis oleh ACER. Di samping itu, ACER telah membangunkan sebuah perisian yang dikenali sebagai KeyQuest untuk membantu pensampelan dan perolehan serta penganalisisan data.

            OECD berpendapat bahawa PISA merupakan satu kaedah ujian yang sangat unik. Hal ini demikian kerana PISA memberi manfaat daripada ciri-cirinya yang bersifat universal iaitu dilakukan di hampir seluruh negara di dunia dan kekerapan pelaksanaannya. Terdapat lebih daripada 70 buah negara di dunia yang mengambil bahagian dalam pelaksanaan PISA setakat ini dan kaji selidik yang diberi setiap tiga tahun membolehkan setiap negara untuk mengesan kemajuan mereka dalam memenuhi matlamat utama pembelajaran. PISA juga adalah satu-satunya kajian pendidikan antarabangsa  untuk mengukur pengetahuan dan kemahiran daripada remaja yang berumur 15 tahun iaitu usia pelajar di kebanyakan negara yang sudah hampir  kepada penghujung tahun wajib persekolahan.

            Di Malaysia, sampel kajian dipilih dalam kalangan murid yang berumur 15 tahun ke atas di semua jenis sekolah di seluruh Malaysia. Kaedah pemilihan sampel sekolah adalah dengan menggunakan kaedah Stratified Multi Stage Cluster Sampling. Melalui kaedah pemilihan ini, sebanyak 150 buah sekolah dipilih secara rawak dan kebarangkalian untuk setiap negara menghantar semua sampel yang terdiri daripada sekolah yang cemerlang adalah sangat tipis. Oleh yang demikian, satu sampel yang mempunyai kepelbagaian sama ada dari segi latar belakang sekolah atau latar belakang sosioekonomi dapat dihasilkan sekaligus menjadikan penilaian prestasi antara negara lebih berkesan. Untuk sampel murid pula, sebanyak 35 orang murid dipilih secara rawak dengan menggunakan aplikasi yang dibangunkan oleh ACER iaitu aplikasi KeyQuest.

            Keunikan PISA juga dapat dilihat daripada pemeriksaan penguasaan kurikulum tertentu di sekolah yang menilai keupayaan pelajar untuk mengaplikasi pengetahuan dan kemahiran dalam bidang pengajian utama dan menganalisis, menjelaskan dan berkomunikasi dengan berkesan di samping mereka meneliti, mentafsir dan juga menyelesaikan masalah. Selain itu, pelajar tidak boleh mempelajari kesemua perkara yang mereka perlu tahu hanya di sekolah. Dalam usaha untuk menjadi pelajar yang mengamalkan kaedah pembelajaran sepanjang hayat (lifelong learners) yang berkesan, pelajar bukan hanya memerlukan pengetahuan dan kemahiran tetapi juga kesedaran yang tinggi tentang tujuan dan kaedah mereka belajar. Oleh yang demikian PISA menguji dan menilai prestasi pelajar di dalam literasi bacaan, literasi Matematik dan juga literasi Sains di samping memupuk pelajar tentang motivasi dalam diri mereka, kepercayaan kepada diri sendiri dan juga strategi pembelajaran.



Rajah 2: Keunikan PISA

            Untuk pemilihan soalan PISA, semua negara peserta dijemput untuk mengemukakan soalan kepada kontraktor atau lebih dikenali sebagai konsortium antarabangsa. Di samping itu, konsortium antarabangsa juga turut menulis beberapa soalan dalam masa yang sama. Kemudiannya, soalan-soalan yang dikemukakan akan dikaji semula oleh konsortium antarabangsa untuk memastikan soalan tidak bias kepada sesuatu negara. Pemilihan dan penentuan soalan PISA dilakukan atas dasar sebuat suara dan akan digunakan dalam PISA. Seterusnya, soalan yang telah dipilih akan dijalankan secara percubaan bagi untuk mengenalpasti sama ada terdapat soalan yang terlalu sukar atau terlalu mudah bagi sesebuah negara. Sekiranya terdapat soalan yang terlalu sukar atau terlalu mudah, ACER bertanggungjawab menggugurkan daripada ujian PISA sebenar.

            Instrumen kajian PISA terdiri daripada empat perkara iaitu ujian bertulis, soal selidik murid, ujian berkomputer dan juga soal selidik pengetua. Sehingga kini, PISA telah menjalankan ujian menggunakan kaedah pensel dan kertas ujian (pencil-and-paper tests). Soalan ujian terdiri daripada kedua-dua bentuk iaitu soalan objektif dan soalan yang memerlukan pelajar untuk membina jawapan mereka sendiri. Bentuk-bentuk soalan selalunya terdiri daripada beberapa potong ayat yang disertakan dengan gambar, graf atau jadual yang menyatakan situasi kehidupan sebenar. Bagi ujian bertulis, masa diperuntukkan kepada pelajar adalah selama 2 jam untuk menjawab soalan. Item-item tersebut disusun dalam kumpulan berdasarkan teks yang menggambarkan situasi dalam kehidupan sebenar.

Pada tahun 2009 dan 2012, hanya beberapa negara telah memilih untuk menumpukan masa untuk penilaian berasaskan komputer manakala pada tahun 2015 pelaksanaan PISA telah melibatkan simulasi ujian berkomputer tanpa ada pengecualian. Ujian berkomputer pula merangkumi sebanyak 18 hingga 20 soalan berbentuk penyelesaian masalah. Murid akan menggunakan komputer untuk membuat simulasi sebelum menjawab soalan PISA. 

Soal selidik murid dilakukan untuk mengkaji latar belakang murid, persepsi dan juga sikap murid terhadap subjek Sains, Matematik dan juga kemahiran membaca. Selain itu, soal selidik ini juga menilai tahap motivasi dan amalan strategi pembelajaran murid. Soal selidik pengetua pula bertujuan mengumpul maklumat berkenaan sekolah.Maklumat soal selidik membantu negara untuk melihat perkaitan antara keputusan PISA dengan faktor yang mempengaruhinya seperti jantina, perpindahan sekolah, latar belakang sosioekonomi, sikap pelajar tentang sekolah dan pendekatan pembelajaran yang digunakan.

            Setiap negara peserta mesti menyediakan sampel sekurang-kurangnya 5000 pelajar. Namun begitu, sekiranya negara tersebut mempunyai bilangan penduduk yang sedikit, maka keseluruhan kohort akan diuji manakala bagi negara yang mempunyai bilangan penduduk yang ramai, maka sampel lebih besar diperlukan untuk perbandingan antara wilayah. Untuk penskalaan data pula, markah diskalakan supaya purata setiap domain adalah 500 dan sisihan piawai adalah 100. ACER telah melantik beberapa orang penanda ujian PISA yang ditauliahkan bagi setiap negara untuk menanda skrip jawapan PISA menggunakan panduan yang telah ditetapkan oleh pakar PISA. Penandaan skrip disilang periksa oleh pakar lain bagi meminimumkan kesalahan yang dilakukan ketika melakukan penandaan. Data akhir akan dihantar ke OECD untuk menentukan kedudukan PISA bagi negara yang mengambil bahagian.



No comments:

Post a Comment